تحقیق انتقال گرما

دسته بندي : فنی و مهندسی » مهندسی شیمی
انتقال گرما در مواد به سه روش انجام مي شود:
1- رسانايي
2- همرفت
3- تابش
رسانايي : در انتقال گرما به اين روش ابتدا قسمتي از ماده گرم مي شود ملکولهاي آن قسمت جنبش بيشتري پيدا مي کنند سپس به ملکولهاي مجاور برخورد کرده انها را نيز به حرکت در مي اورنداين کار در سرتاسر ماده ادامه مي يابد تا اين که ماده گرم مي شود.

روش رسانايي در سه حالت ماده يکسان نيست . مواد جامد چون فاصله بين ملکولهايشان کمتر است گرما را سريعتر منتقل ميکنند در مايعات ميزان رسانايي از جامدات کمتر است ودر گازها که فاصله ملکولها از همه بيشتر است ميزان رسانايي از همه کمتر است.

همه جامدات نيز به يک اندازه رسانايي ندارند فلزات بيشتر و نافلزات کمتر گرما را به اين روش منتقل ميکنند.

همرفت : در انتقال گرما به اين روش ملکولهاي ماده نيز ضمن انتقال گرما حرکت مي کنند.براي يادگيري اين روش دانش اموزان ابتدا بايد با مفهوم چگالي اشنا شوند.
فرض کنيد مکعبي به حجم يک سانتي متر مکعب داريم اگر جرم ان را اندازه بگيريم و عدد بدست امده را بر حجم تقسيم کنيم جواب حاصل چگالي جسم است مشخص است که اگر عدد جرم ثابت باشدو حجم مختلف باشد جسمي که حجم کمتري دارد چگالي بيشتر و جسمي که حجم بيشتر دارد چگالي کمتري دارد. بنابراين هميشه چگالي يک ماده سرد بيشتر از همان ماده گرم است.
حال براي توضيح روش همرفت يک بخاري را در نظر بگيريد هواي سرد که چگالي بيشتري دارد و سنگينتر است در پايين قرار دارد در مجاورت بخاري گرم شده چگالي ان کم ميگردد و سبک شده به طرف بالا مي رود. دوباره هواي سرد ديگري جاي ان مي نشيند واين کار مرتب ادامه مي يابد تا تمام هوا گرم شود.

براي ايجاد جريان همرفتي سه شرط لازم است:
1- ماده بايد مايع يا گاز باشد.
2- بين دو نقطه از جسم اختلاف دما وجود داشته باشد يعني قسمتي گرم و قسمتي سرد باشد.
3- قسمت گرم پايينتر از قسمت سرد باشد.

تابش : در اين روش برخلاف دو روش قبل براي انتقال گرما نياز به ماده نيست مانند گرماي خورشيد که از فضاي بدون ماده عبور کرده و به ما مي رس
دسته بندی: فنی و مهندسی » مهندسی شیمی

تعداد مشاهده: 7511 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:125 کیلوبایت

 قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252