مقاله سيستمهاي اطلاعاتي حسابداري براي سازمانهاي خدماتي و غير انتفاعي

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
سيستمهاي اطلاعاتي حسابداري براي سازمانهاي خدماتي و غير انتفاعي
در ميان پرسشهاي مهمي که شما بايد قادر باشيد پس از خواندن اين فصل به آنها پاسخ دهيد ، سئوالات زير مطرح مي شوند :
1- مشکلات معمول سيستمهاي اطلاعاتي حسابداري در سازمانهاي خدماتي نظير دفاتر حقوقي و کلينيکهاي پزشکي چه هستند ؟
2- چرا يک سازمان خدماتي نظير دفتر مشاوره فاقد دارايي « موجودي کالا » در ترازنامه خود مي باشد ؟
3- چرا سيستمهاي برنامه ريزي و کنترل بودجه در سازمانهاي خدماتي معمولاً اثرگذاري کمتري نسبت به سيستمهاي بودجه اي در سازمانهاي غير خدماتي ؟
4- برنامه ريزي و کنترل بودجه اي موثر در يک سازمان غير انتفاعي نظير دانشگاه دولتي مهمتر از يک سازمان انتفاعی محور است ؟
5- آيا يک بيمارستان به عنوان يک سازمان خدماتي ، يک سازمان غير انتفاعي يا ترکيبي از هر دو نهاد طبقه بندي مي شود ؟

مقدمه
تا اندازه اي هم به سازمانهاي خدماتي ( نظير دفاتر حقوقي ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر مشاوره ، کلينيکهاي پزشکي ، بانکها و رستورانها ) و هم به سازمانهاي غير انتفاعي ( نظير دانشگاهها ، ارتش و پليس ) توجه کمتري شده است . به طور معمول يک نهاد خدماتي به جاي « کالاهاي ملموس » ، « خدمات ناملموس » را به مشتريان خود ارائه نموده و يک سازمان غير انتفاعي است. از آنجائيکه يک سازمان غير انتفاعي ( که گاهي اوقات يک سازمان سودناخواه ناميده مي شود ) نيز عمدتاً « خدمات ناملموس » را به مشتريان خود عرضه ميدارد ، سازمان غير انتفاعي نوعي سازمان خدماتي است . با اين حال براساس تعريف ، سازمانهاي غير انتفاعي سود محور نيستند . دستاوردها و موفقيت اين سازمانها براساس سهم آنها در رفاه عمومي جامعه مورد ارزيابي قرار مي گيرد .
در اين فصل برخي از جنبه هاي عملياتي عمده سازمانهاي خدماتي و سازمانهاي غير انتفاعي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است . از آنجائيکه بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاهها سرانجام از سوي يکي از اين سازمانها به خدمت گرفته مي شوند ، پوشش اين نهادها در اين فصل ضروري است . توجه عمده, به بحث و بررسي ويژگيهاي
سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري که منحصر به نهادهاي خدماتي و غير انتفاعي است اختصاص خواهد يافت . همچنين نمونه هاي عملي از کاربرد کامپيوتر در سازمانهاي خدماتي و غير انتفاعي فراهم گرديده است .
سازمانهاي خدماتي
اصطلاح سازمانهاي خدماتي ، محدوده گسترده اي از موسسات تجاري را در بر
مي گيرد که خدماتي را به مشتريان خود ارانه مي نمايند .
رستورانها ، هتلها ، مغازه هاي آرايش و زيبايي ، دفاتر حقوقي ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر حمل و نقل ، کلينيکهاي پزشکي ، دفاتر مشاوره ، استوديوهاي تلويزيوني و نهادهاي ورزشي نظير تيمهاي حرفه اي بيسبال و فوتبال در گروه تجاري سازمان های خدماتي قرار مي گيرند .
ويژگيهاي منحصر به فرد سازمانهاي خدماتي
سازمانهاي خدماتي در مقايسه با سازمانهايي که کالاهاي ملموس ( نظير توليد کنندگان اتومبيل) به مشتريان خود عرضه مي کنند ، داراي خصوصيات عملياتي منحصر به فردي مي باشند . ويژگيهاي متمايز کننده اغلب نهادهاي خدماتي عبارتند از (1) عدم وجود موجودي کالاي قابل فروش ، (2) اهميت کارکنان حرفه اي ، (3) دشواري اندازه گيري کيفي و کمي محصول و فرآورده و (4) کوچکي اندازه .
اکنون به هر يک از اين چهار خصوصيت خواهيم پرداخت .
فقدان موجودي کالا
اين خصوصيت مي تواند بر فعاليتهاي کسب درآمد يک سازمان خدماتي تاثير عمده اي داشته باشد . يک توليد کننده کالاهاي ملموس ( نظير کمپاني Alan که کالاهاي ورزشي توليد مي کند) براي فروشهاي جاري و آتي خود موجودي کالا توليد مي کند . اين موجودي به عنوان يک ذخيره احتياطي در مقابل نوسانات احتمالي فروشهاي آتي عمل مي نمايد . به عنوان مثال ، در صورتيکه کمپاني Alan انتظار داشته باشد که فروش ماه بعد وسايل بسکتبال بيش از طرفيت توليدي کارخانه باشد ، کمپاني مي تواند توليد ماه جاري کارخانه را افزايش دهد . و گرنه ، اگر کمپاني مقداري از فروش کالاهاي ورزشي را در اين ماه در نتيجه بازاريابي ضعيف از دست بدهد ، شايد بتواند در ماههاي بعد اين فروشها را جبران نمايد ( به عنوان مثال از طريق برنامه هاي بازاريابي موثرند) . اغلب سازمانهاي خدماتي نمي توانند ، موجودي کالايي را براي فروشهاي فعلي و آتي خود تهيه نمايند . اين اصطلاح موجودي که سازمان خدماتي در تلاش براي کسب درآمد خود به فروش مي رساند شامل خدماتي است که کارکنان سازمان براي مشتريان آن فراهم مي نمايند . اين خدمات را نمي توان در يک موجودي ، جمع آوري نمود . بنابراين ، هرگونه نقص در کسب درآمد از ارائه خدمات نمي تواند فردا يا ماه بعد جبران گردد . درآمدي که در نتيجه عدم فراهم نمودن خدمات در امروز از دست ميرود ، احتمالا هر گز به دست نخواهد آمد .
به عنوان مثال ممکن است رستوران FINE TASTE شنبه شب ناچار باشدتا برخي از مشتريان خود رابه خاطر رزرو شدن ميزهاي موجود ، رد کند . احتمالا اين مشتريان در رستوران ديگري ميز رزو ميکنند و در نتيجه رستوران FINE TASTE براي هميشه درآمدي را که مي توانست در آن بعد از ظهر از اين مشتريان داشته باشد, از دست داده است. البته ممکن است م
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 6900 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش - دارای منبع

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:248 کیلوبایت

 قیمت: 3,300 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252